Ke sini kau bah juga

Macam Mana Mau Kenal Urang Sabah

Macam Mana Mau Kenal Urang Sabah

Ntah

Macam Mana Mau Kenal Urang Sabah

Balik Sekolah Sabah Stail

Balik Sekolah Sabah Stail

Dulu sia kerja di KL, kalau sia pigi pasar malam la kenen.. paling selalu kana cakap bahasa Cina bila sia beli barang. Kalau sia bilang sia bukan Cina, mesti trus kana tanya, “Lu olang apa, moi?” Kadang-kadang, ada juga yang tanya kalau sia ni orang Tagalog. (mangkali sia ada iras Kristin Hermosa baini :P)

Jadi apa sia mau cakap di sini ialah, kita urang Sabah ni selalu urang luar ndak kanal, padahal senangnya bah dikenalpasti ni. Mari sia kastaw macam mana…

 

 

 

01. Cakap Mesti Ada ‘Bah’

Ini yang paaaaaaling ketara! Kalau tu urg sudah bercakap ada “bah” tapi kau masih ndak tau dia urang mana.. sia ndak tau lah. Tapi harus ingat, ‘bah’ ada banyak maksud.
“Bah, bila lagi kau mau kahwin?”
“Buli bah!”
“Pigi bah kau beli KFC..”

 

02. Tunjuk Arah Pakai Mulut

Yang ni sia rasa, semua urang Sabah pernah buat. Cuba dii kau tanya urang dalam opis, “Anu, mana gia tu stapler?” Mesti tu urang kasi muncung mulut dia ke arah tu stapler sambil cakap “tuuuna!” Harus di ambil perhatian. Semakin jauh jarak tu barang, makin panjang tu mulut dan ayat “tuuuuuuuuuuuuuna”!

 

03. Suka Cakap Anu

Kalau urang Sabah bercakap pasal sesuatu tapi dia lupa apa nama itu orang/barang, mesti otomatik kana ganti pigi “anu”.

Contoh penggunaan:

Si Makisa: “Baby, cuba gia kau call si anu. Kestaw dia yang sia mau pinjam anu dia bah.”
Si Baby: “Ai, sudah balik ka dia? Dia pi anu bah tu ari kan??”

 

04. Makan apa saja pun mau minta sup

Sebab di Sabah memang semua ada sup bah kena bagi! Ini kalau yang memang lama sudah di Sabah kemudian datang KL memang kasian lah dua tiga bulan macam saya. Kalau di Sabah mee guring pun dia kasi sup. Di KL mana ada begitu. Kadang-kadang nasi ayam yang sepatutnya ada sup dia paksa jak kau makan nasi teda sup. Adui.

Teda pun sup?

Teda pun sup?

 

05. Penggunaan SSSSSHHHHHTTT Di Kedai-Kedai Makan

Ini lagi la yang paling ketara (dan bida oh sia rasa). Kalau mau order makan di kadai, misti dia panggil urang “SSHHHHHHTT!!!” Lepas makan, mau panggil bayar pun dia panggil juga, “SSSSHHHHTT!!”. Cuba boh gia jangan pakai “SSSSSHHHTTT!” Tidak manis betul di pandang. Tapi okay juga la sia tinguk. Macam makin ramai yang pandai suda cakap Cina kalau mau bayar. “MAITAN!” ka boh. Ha ha

 

06. Panggilan Mesra Untuk Perempuan Adalah “Amoi” atau “Mandak”

“Moi, berapa satu kilo ni?” <– ini kalau kau yakin tu perempuan mesra alam
“Mandak, kanou moi akan?” <– ini selalunya digunakan untuk bercakap sama gadis-gadis KadazanDusun
“OI, mana mi guring sia??!!” <– kau paham laini

Tapi sia perna dingar ada urang mengurat di CP. “Mandak, sia belanja kau nasi ayam lah” buah ha ha ha ha!

07. Semua Orang Boss

Kalau perempuan di panggil “Amoi” atau “Mandak”, lelaki pula jadi “Boss”. sexist.
“Boss, kau punya kereta bisuk baru siap.”
“Boss, ini hari buli hantar gas pi rumah sia ka?”
Kalau tidak percaya, pigi la kau kadai-kadai tanya barang kunun. Itu tauke panggil kau boss tau!

 

08. Suka Suruh Urang Ikut Tu Jalan Lurus Saja

Paling standard punya jawapan kalau kau tanya urang Sabah mana rumah si anu. “Gaman, mana gia rumah si Prancis?” “Oh, kau jalan lurus saja ikut ini. Yang hujung laitu rumah dia.” Ingat tu, kau lurus saja jalan. 😛

 

09. Pandai Membezakan Jarak Jauh Pakai Ayat Saja

Urang Sabah kalau dia bilang “Saaaaaaana”, ertinya tidak berapa jauh tu. Tapi kalau dia bilang “Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaana!”… bagus kau ambil teksi lah…

Sanaaaaaa Ranau

Sanaaaaaa Ranau

 

10. Kuat Nyanyi + Karaoke


Mimang confirm lah. Mana-mana kau pigi di Malaysia ni, macam karaoookeee seja kerja urang Sabah ni. Nyaanyi saja. Tapi indak juga manang-manang pertandingan realiti show. Kenapa ah?? Mungkin sebab tiada nilai komersil kali tu tinggi. Tapi bagus lagi nyanyi kan sebab kalau yang meginum tu biasanya menyanyi jak. Bagus lagi nyanyi hepi-hepi dari emo-emo mabuk maugantung diri ka apa ka.

 

Walau macam mana pun, saya tidak pun menyesal bah jadi Sabahan. Ini bukan mengutuk tapi meng ’embrace’ kita punya ke ‘specialan’. Ayuh Sabah kita keluar dari Mala Malas. Keluar dari Kemalasan bah maksud saya!!

Dengan memiliki kuasa untuk menjadikan semua benda-benda yang dia sentuh jadi pink dan kiut, kehebatan dia ni memang tidak buli kita buat ndak tau saja. Rajin makan Kodundung.

122 yang mengomen

122 Comments

  1. Nang

    05/12/2014 at 11:49 AM

    ‘anu’ yg paling manang…..ahahahahhaaha!
    kalo d opis tu kan ‘yg anu tu nk letak katne eh’
    naahhhh siaplah kau kana kasi batul oleh opismate malaya…

    kalo tesebut ‘anu’ saja mimang kana imagine tu ‘anu’ dalam botol…hihihiihihihihihi

    • Naga Yang Lapar

      05/12/2014 at 12:01 PM

      Ha ha .. sandi oh

    • PikaBoo

      05/12/2014 at 12:21 PM

      Tu laaaa…. anu bah diorang ni. kekekekekek

      • Agang

        06/12/2014 at 9:26 AM

        Bila bah.. kita orang sabah malas.. ko lupa sudakah tabasan dikg.. masih ada baitu..!!!

        • Naga Yang Lapar

          06/12/2014 at 2:26 PM

          Kadang-kadang ayat buli keluar dari konteks kalau kena interpretasi masing-masing. Ya bukan semua urang Sabah malas bah.

    • Gondu

      23/01/2015 at 7:05 PM

      Haha araamaii begiaa,.. Anu ba sya lupa,tu anu bah apa bah tu,..anuu saya tahu sudah itu solitip bagi sini tuuuuunnaaa atas miha di siring ( sambil pannjang tu munung menunjuk) selalunya bibir di kasi muncung menunjuk sesuatu sebab tgn mengangkat sesuatu,atau sedang sibuk buat kerja,..caranya tuuuna trus begini tu munung < haha proud to be sabahan!!!!! Bah antar kumen ku hhaha

  2. Moms Avenue

    07/12/2014 at 7:12 AM

    Satu lagi kau lupa tu bogia.. org sabah yg sejati, kau tingu ja betis dia.. tp jangan la pula pg selak skirt tu org.. habis kena sogit nnti.. haha

    Saya paling bangga jadi urang Sabah..

    • Naga Yang Lapar

      07/12/2014 at 9:54 AM

      Mana bulih selak-selak ndak sempat sogit tu kana tampiling!

    • PikaBoo

      07/12/2014 at 12:54 PM

      Ui, ndak buli disebut-sebut kalo part betis. Nanti ada yang terasa.. *meninguk betis sendiri* ha ha ha

  3. Pingback: Tempat Aramai tih di KL sama PJ yang kau mau try

  4. Tina

    08/12/2014 at 7:00 PM

    Satu lagi yg ko tinggal. Urang sabah ukur tu jarak pakai jam bukan km

  5. Tina

    08/12/2014 at 7:00 PM

    Satu lagi yg ko tinggal. Urang sabah ukur tu jarak pakai jam bukan km

  6. dnnya

    08/12/2014 at 11:30 PM

    99.9% konfem..!!

    • ai antah

      14/06/2015 at 11:17 PM

      terbaik… kama.

  7. Randall

    09/12/2014 at 2:25 AM

    Kc ok syak ba! Hahaha

  8. nurul

    09/12/2014 at 10:04 AM

    sia rindu mau makan kodundung T—–T

    • Naga Yang Lapar

      09/12/2014 at 10:36 AM

      Samalah kita!

    • PikaBoo

      10/12/2014 at 9:01 AM

      siok kan kodundung? bikin cantik kulit tu. (patutlah kiut kulit sia!) ha ha

  9. kakgojes

    09/12/2014 at 10:27 AM

    info terbaekkkkkk pasal urang sabah…. sy suka ni

  10. Evreel

    09/12/2014 at 1:59 PM

    haha itu anu bah !
    kalo cakap anu ni macam yang perkataan censored pula bwahhahaha.
    “tutup bah itu anu kau!”

    • Naga Yang Lapar

      09/12/2014 at 5:39 PM

      “Ndak lah aku anu sama dia tu. Tapi dia pun kuat anu bah, mengacau.” Gitu?

  11. annelia

    09/12/2014 at 3:34 PM

    Macam mna mw keluar dari kemalasan???? itu kerajaan lagi bikin malas sya…. cuba bha sabah nie teda kaitan sama semenanjung.. kan best! baru siuk jadi rakyat sabah. Kerajaan selalu utamakan saaaaana semenanjung…… mulau…..

  12. stan

    11/12/2014 at 3:29 PM

    hahahah punya sandiii, tapi santiki laa, proud to be sabahan! 🙂

  13. Sam

    12/12/2014 at 7:07 PM

    Ada satu lagi, kalu urg Sabah mintak pencungkil gigi dia bilang kasi kayu balak, mengkali pasal Sabah dulu2 bnyk kayu balak ba

    • Naga Yang Lapar

      12/12/2014 at 7:40 PM

      Betul tu!

    • PikaBoo

      13/12/2014 at 8:22 PM

      *baru habis makan kerupuk udang*

      Cuba gia ko kasi pass sia tu kayu balak? 😛

    • mimie

      07/01/2015 at 4:51 PM

      hahaha..ni beliauku slalu mintak ni

  14. dewi

    31/12/2014 at 2:17 PM

    rindu sya maw balik sabah o ni macam…aiyaa….langadon sdh…

  15. idaud

    03/01/2015 at 5:11 PM

    Sia urang semenanzung, taun 2001 hinnga 2007 karja di sabah. Sangat seronok bergaul sama korang. Sabah best!!!

  16. nur sakinah

    03/01/2015 at 8:13 PM

    Sy pun lama sdh tdk blk2 sabah..rindu my kampung sdh 8 thn tdk blk2…

  17. Joe

    07/01/2015 at 9:58 PM

    3 tahun suda sya di pulau pinang…mmg kana ckp cina..ada juga bilang sya org indon bila dgr sya ckp sabah…tapi yg paling manang 3 tahun sudah di pulau pinang sya masi ckp sabah nda kira di ofis, di kedai di pasar…huahuhahua

  18. aan

    07/01/2015 at 11:48 PM

    jgn lupa kalimah2 spt.. disiring,bubut,betapuk,bidak,limpas….makan sdh?

  19. upin jr

    08/01/2015 at 12:42 PM

    Siok jg la baca ni blog…tp sa mo tmbh 1 ja yg paling ketara.dr 10 cara tu, 2 ja yg btl2 mencerminkn org sabah…ANU n BAH ja….yg lain tu smua cara bahagian org pantai barat sabah….d bhgn timur sabah sdh dipengaruhi stail semenanjung + indon…n mmg btl rupa org barat sabah mcm org manila…tp sejak kebelakangan ni, makin ramai org barat sabah makin hitam sbb saaaaaaaaaannnnaaa daerah ranau pn mula tanam sawit….apa2 pn, ni hnya luahan hati sa yg sdh ADAPT, IMPROVISE N OVERCOME budaya Sabah….tq…

  20. Raj

    10/01/2015 at 12:01 AM

    Sa urang KL. 4 tahun suda keja d sabah… nda mau balik suda

    • Naga Yang Lapar

      10/01/2015 at 1:06 AM

      Best bah Sabah. Appreciate every second of it

    • Joyce

      21/01/2015 at 7:54 AM

      knapa indak mau blk kihil pulak…

    • Nell

      03/10/2016 at 12:02 AM

      ??

  21. AnnDee

    13/01/2015 at 1:27 AM

    ko lupa satu boss.. paling manang kalau mau limpas minta urang siring sikit.. ha ha ha.. pening terus orang malaya..

  22. joy

    14/01/2015 at 6:31 AM

    anu bha mcmana bai ni

    • ai antah

      14/06/2015 at 11:19 PM

      aiii antah.

  23. zerone

    14/01/2015 at 10:14 AM

    hahaha paling manang tu Anuu… sama sannnnnnnanananannaa…

  24. nuraini

    17/01/2015 at 8:18 AM

    bulihh bha klau kau hahahaa ..
    teda2 bha sbah ni mlas…
    tingu tu klapa sawit sana siring jlan sana bnyk tumbuh hehehe

  25. HALIZA

    20/01/2015 at 9:57 PM

    dulu sia di kl tu orang semananjung pikir sia orng Tailand, ssia bilang sabah, tp mati dia bialng orang tai, yg sia ketawa dia bilang ptong jari saya kalu kamu orang sabah, sekali sia kc keluar ic saya terkejut dia, lepas tu saya bilang limpas dulu, baru dia bilang konpom orang sabah.

  26. deeana

    21/01/2015 at 8:38 AM

    Parnah ba sy p kursus sana ipoh yg 4-5 tahun duuuuluuuu…. adaka patut sy kna ckp tu penyanyi dr pilipin.. klo kna ckp mcm kristen hermosa x pa jg.. ni mcm tu penyanyi pub d hotel tpt sy stay…ceyy. trus hilang semangat sy time tu oooo… tp ingat blk.. lucuuu

  27. Luds bah kenegi

    21/01/2015 at 11:40 AM

    Haaaaaaahahahahahahaha…. sa suka ada juga meng’embrace’ kespecialan kita. Paling sa suka itu ‘saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaana’ bagus ko ambil teksi. Otomatik sa takatawa…. hahahahaha….
    Mantap ni blog… sa suka… 2 thumbs up!

  28. Luds bah kenegi

    21/01/2015 at 11:45 AM

    Sa sudah 15 tahun di KeheL tatap cakap Sabah sa tia bule hilang ah…. diurang lagi mo ikut. Abis… kesiukan pula diurang dingar sa cakap. Bah… layan… ha ha ha…

  29. yimie

    21/01/2015 at 5:09 PM

    Syok bah blog ni…hehe..I’m Proud to be sabahan..
    yg paling lucu itu Anu bilang…hahaha

  30. Tity

    21/01/2015 at 5:39 PM

    Sa pun suda lama sini Penang ni. Selalu ja kana ckp cina. Tp yg lucu tu sampai malas sa jawap bila sa ckp sa dr Sabah, “oh! Suda berapa lama sini malaysia?’ @[email protected]

  31. jiki

    21/01/2015 at 7:49 PM

    ala.. siakan sa suntil oi
    ..teda ka tu jual sini sarawak

  32. yoho begia

    21/01/2015 at 8:30 PM

    Klu org baru msuk keja,msti kna pnggil “asi”
    Contohnya”asi,sapa gia nama ko tu?”

  33. Soneddy

    22/01/2015 at 4:00 AM

    bila perkara yg siuk ja,mesti ‘mcm d kk’ knnn

  34. YONTOLUAN

    22/01/2015 at 3:23 PM

    yg pasal menyanyi tadi tu bah kan, X betul tu. Banyak juga bah artis Sabah yg menang Realiti Show. Haha. Suara2 d Sabah ne ada nilai komersil nya yg tersendiri. Tpi, yg paling kompom, kebanyakan org d Sabah ne Pandai menyanyi, cuma banyak2 yg malu2 kusing sikit la.haha

  35. Mcriss Masuli

    22/01/2015 at 9:32 PM

    Kalo urang Sbh guna word “CAKAP”, dia bilang ” SHAKAP”, cnth dia “Apa kau shakap tadi tu, sia inda dingar bah”, hahaha katawa suda si Odu.

  36. kumbei

    22/01/2015 at 10:31 PM

    Sy 4 tahun suda sini sarawak..masih pekat lg tu sabahan slang.. selalu diurang tnya knp lama suda sini tp cara besakap masih sama. Sy bilang smpai bila2 pun slang sy begini.. sbb sy proud kunun jd sabahan.. hahaha

  37. Bagaimna

    25/01/2015 at 12:49 PM

    Mengikut,apa yang saya tengoklah kan,..yang saya tidak tengok ndak taulah…Kalau urang sabah ni,kalau KDM,kalau dia cakap Melaya sekalipun,Pasti ko kenal dia…tak akan lurus punya,biar pun dia rasa dia tu lurus kekekekekeek……

  38. PikaBoo

    26/01/2015 at 5:17 PM

    Uiii ramai suda pulak urang komen post sia ni. Glamournya!!! 😀

    Lawat-lawat la bah FB Page sia kalau sudi. Ha ha

  39. [email protected]

    11/02/2015 at 8:28 AM

    Hahaha…betul juga oo..
    Kalau macam sya…masih guna perkataan ‘nda’..hehe..

    Kawan sya yg baru dtg jb..
    Order milo ais..

    “Bagi saya milo ping…”

    Anyway…proud be Sabahan..
    #tanakdusunmantadsarayotamparuli

  40. mis

    13/03/2015 at 10:47 PM

    ada lagi..urg sabah kalau gergitan batul suka cakap palui

  41. Pingback: 8 Jenis Kawan Yang Kau Akan Jumpa Pigi Karaoke » OrangSabah

  42. Miss

    15/04/2015 at 9:05 AM

    Yang penting ORIGINAL,,!!

  43. lola

    19/04/2015 at 8:11 PM

    Ada lagi, kalau bgtau direction time bercakap d talipon pun ada signal guna mulut atau tangan, bukan tu org nampak juga, tapi sdh jadi kebiasaan, so bagi kita Sabahan ni, normal sdh..

  44. joann jo benjamin

    21/04/2015 at 2:40 PM

    Souring pun sdh 15thn tinggal di keelll…tapi percakapan siurang masih pakat butul…kesiukan pula siurang mendangar kawan2 di sini…semua mua cakap sabah…

  45. roy

    21/04/2015 at 11:58 PM

    adadah punya bidakkk…hahahaha…

  46. pios hola hola

    22/04/2015 at 6:57 PM

    Saya urang sabah bahhhhhhhh.. Sayul sampul tetul…

  47. kkk

    24/04/2015 at 9:40 AM

    kkkk.. sdh 4tahun sa tinggal d singapore. bila aq sakap sa dri sabah,dorang x percaya. dorang sakap “handsome jgk budak sabah”gahaha,
    Dan yg paling best tuh singaporean malay suka ckp “bah” kalo terjumpa org sabah. kkkkkk Bangga aq kalo org sakap,dri mana KO ? “orang sabah bah!”kkk

  48. kkk

    24/04/2015 at 9:43 AM

    siapa bah yg tinggal d singapore tuh,kita kenal2 bah. teda kwn sabah KU d cni…

  49. Ash

    24/04/2015 at 8:30 PM

    ketawa-ketawa sa saturang di ofis sampai colleague sa datang pi tingu screen tanya kenapa sa ketawa X’D
    paling sa ketawa tu bahagian.. “”bagus kau ambil teksi lah” HAHAHAHA

  50. Aki Tomboyukan

    11/06/2015 at 9:12 AM

    Kamu tau kah kenapa di sabah kalau jauh perkataan sana jadi saaaaaanaa. Kalau selepas ini jadi sikaaaarang. Kalau berat jadi barat,tetap jadi tatap. Dan banyak lagi. Cuba bagi jawapan. He he

  51. Aki Tomboyukan

    11/06/2015 at 9:27 AM

    Kalau di semenanjung satu lagi cara mo kenal orng sabah…dengar bagaim

  52. Aki Tomboyukan

    11/06/2015 at 9:30 AM

    Satu lagi cara mo kenal org sabah adalah kalau menyebut perkataan yg ada e seperti bedak jadi badak besar jadi basar tebal jadi tabal….

  53. tony

    11/06/2015 at 12:23 PM

    cuma yg bikin sedih bila boss kt urang kl ni suka butul ambik kesempatanmo kasih buduh2 mcm la kt ni dorg punya “good dog” mentang 2 kesabaran urg kt ni tahap dewa. kin panas jg ba…

  54. brofred

    12/06/2015 at 12:39 PM

    tukoi.. ada anu bah..hahaha.. nda sia tahan katawa kalo kawan sia sakap.. anuu..( terus lain2 sia ingat)..haha

    • Naga Yang Lapar

      12/06/2015 at 12:41 PM

      Lol! Kau kena belajar fokus minda sudah ni. You can duit!

    • erin

      14/06/2015 at 5:40 PM

      anu bah! anu.. emm itu bah.. anu!
      haha

  55. anewar

    12/06/2015 at 2:42 PM

    ada banyak lagi bah aku rasa, mcm perkataan kasi (contoh: aku mau kasi mati dulu handphoneku ni kajap), steady/ready (steady bah jod/ready sudah aku ni), tidak selalu disebut indak (tidak aku mahu/indak ku mau bah), cara menggunakan baik (baik-baik je awak ni, klu sabahan sebuh okbah kau ni), cara menyebut perkataan ngam (ngam lah bah itu: betullah tu atau ayat sabahan ngam-ngam butul di kepalaku: betul-betul di atas kepala aku… dan mcm2 lagi, indak sdh kuingat samua..

  56. anewar

    12/06/2015 at 7:33 PM

    siuk butul bah sa baca kumin2 di sinik.. sa rasa banyak lg bah itu yg bulum sia bagitaok.. anu.. ini bah word kasi (tunggu kau kajap yak, paloi butul sa punya tilipon ini, sa mau kasi mati dulu bah sa punya tilipon ni, bikin panas..

  57. Ngpong

    13/06/2015 at 10:26 AM

    Sia bangga jadi tulun dati…….makan bosou,tuhau,ampap, dengar sinding do kadazandusunmurut

  58. Ngpong

    13/06/2015 at 10:32 AM

    Dulu saya tinggal di Kl ada orang cakap saya ni macam Cina…mungkin sabab opurak betul sia punya kulit,mata ada sikit sepet…maklum lah asal dari Tambunan…sejuk.Bila pigi kedai orang Cina diorang pun cakap Cina sama sia

  59. erin

    14/06/2015 at 5:38 PM

    sa dgn bos,cina. bila bos mencari barang, trus sa tuuuuuuuuuuna.. kasi muncung mulut.. skg bos sa pun ikut kasi muncung mulut jg hahaha.

  60. Juen

    14/06/2015 at 6:30 PM

    Klu kepsi saaaaaanaaaa ranau itu staf kepsi tnya mo tapau ka makan sini ?mo padasss ka tida padass?? Siukk oo

  61. pikacu

    15/06/2015 at 3:57 PM

    Yg paling lucu…bagus kau ambil teksilah…

  62. Reen George

    16/06/2015 at 11:00 AM

    Jangan lupa ‘astaga’ bo gia

  63. junai

    18/06/2015 at 1:15 PM

    Atuuuuukkkk koiii….siok bah baca ni blog.tgk kumin2 semua pun siok.sa pun sdh mo 10 thn d smnjung,msh lg pakat 2 slang sbh.lg satu bah gia, org sbh klu beckp,dia tukar itu huruf.klu o jd u.e jd a.naaaahhh……batul ka x tu?lg,kwn2 sa aaa lucu dgr psl 2 anu 2.msti dorg fikir lain sja….nda biasa gima…

  64. NATOK

    28/06/2015 at 4:22 AM

    tadi sa p mdtamol labi sana sungai sekali nga tu labi kokot sa,..

  65. alexander kinsin

    07/07/2015 at 9:53 AM

    Ko memang bulih bah admin, bab ‘sup’ tu yg sia tekena tauu, kalau sia makan mesti ada sup…hehehe

  66. gorouk mantah

    07/08/2015 at 4:50 PM

    satu perkataan yg sampai skrg melakat di mulut sy… “gustan” “incir” sama “tuyung”
    1.) bos terlebih maju sdh, cuba gustan sikit…
    2.) cuba kamu incir dulu, sy mo kasi lari dulu ni motor..
    3.) kalo sdh habis minum, tuyung balik la tu tekoan kasi isi..

  67. rumandawi

    25/09/2015 at 12:29 PM

    sia suka slang sabahan..sangat unik..salam pitutunan kuma toinsanan para pengomen…..limpas doloooo….

  68. mimi

    01/10/2015 at 12:15 PM

    Sa org semenanjung ndak pernah pandang rendah sama urang2 sabah. Sa cni rmai kwn2 sabah & tiap thn pigi sabah sana. Sa pun suka kerja sama urang sabah.
    Mungkin sbb ada urang2 politik kita xbagus sama org smenjung yg kurg pendidikan ndak pndai buka mata tgok dunia tu..jadi kita byk beza & ndak suka sama lain. Tapi bukan semua org semenjung macam tu bah..

    • Naga Yang Lapar

      01/10/2015 at 12:26 PM

      Tabik sama kau. We are all satu bumbung hidup harmony anyways.

  69. Azrie

    16/01/2016 at 2:43 PM

    C azrie bogia ngaran lo
    Apa maksud dia ni…hehehe

  70. ju

    18/03/2016 at 10:17 PM

    hahahaha.. mo tesirit jgk sia takatawa ow..silaka..hahaha..

  71. jarotz himmler

    19/04/2016 at 3:13 AM

    saya nggak ngerti deh .. saya orang indo , saya nyimak aja… salam daei indonesia

  72. Nicolep

    25/04/2016 at 5:19 PM

    sia orang swak tapi sia suka kawan sama urang sabah ..kadang2 sia angan2 jadi urang sabah nih..kalo ada urang tanyak “ko orang mana?” Sia bilang lah “sia orang tambunan, kampung sunsuron”. haha..padahal itu nama kampung kawan sia bah..haha..boleh bah kalo ko!

    • KK

      26/04/2016 at 10:25 AM

      Aww.. #pindahsabah lah ha ha we love you too!

  73. Bukan siapa²

    23/05/2016 at 11:09 PM

    punya bnyak kumin sini.. hahaha satu lagi moe tambah.. urg sabah nie suka betul cakap.. Ni kali lah!.. hahahaa

  74. Nell

    03/10/2016 at 9:16 PM

    Haha..bha dari ko saja bha itu..ini kalilah..proud to be sabahan..

  75. annonymous

    11/11/2016 at 2:41 PM

    Ini la bah kita punya sitail teda kamus untuk urang luar

  76. Hazirah

    07/10/2017 at 12:48 PM

    Saya mau tau maksud – Atok.atok.Mautong bakas tu apa ya?

  77. Ediey

    28/12/2017 at 10:15 PM

    Btul apa kau bilang, sia org Sarawak pun Mau belajar cakap Sabah. but, sia ndak Mau cakap Kadazan..sia lebih suka cakap Sabah itu pekat..mcm sia, ndak, bilang…dsb

    • CikAchikPendek

      25/03/2018 at 10:47 PM

      Kann. Seronok dalami bahasa durang bah nii. 😻😻

  78. CikAchikPendek

    26/02/2018 at 10:19 PM

    Mcm mna aku ni ndak syg sama Sabah wlaupun bukan berasal dari Sabah, cara lughat tu bila brckp nahh,buat aku mkin mau mendalami, yang ayt ‘anu’ tu osti durang trfikir lain sudah. Bahahahaha. Mcm2. Tp memng sronok bah bljr ckp Sabah ni. 😍😍😍😍

  79. Jes Mohammad Al abraar

    06/05/2018 at 2:00 PM

    Pacar saya orang sabah, meskipun saya orang jakarta, gara gara dia, saya belajar bahasa melayu juga, dan kebetulan pas dia ngomong “anu” . Kira aku “anu” itu punya arti, ternyata sama saja seperti kebanyakan orang jawa disini, kalau lupa seseorang atau hendak mau ngomong apa pasti bilang “anu” , saya pun sebetulnya orang sunda, sebelum pergi ke jakarta orang sana bilang”anu” saya pun bingung, tapi sudah terbiasa sekarang, bahkan kata itu bisa di gunakan untuk yang “censored” seperti : “anu mu waw” 😂😂

  80. Pingback: 5 sebab kenapa saya mungkin join UNICEF Borneo Marathon 2019 » Orang Sabah

  81. Pingback: Melvin Chee round Sabah pakai basikal » Orang Sabah

  82. Pingback: Terima Kasih, Datuk Justin Stimol – Orang Sabah

Leave a Reply

Your email address will not be published.

 

Lagi ada Ntah


Advertisement

FEMES SINI


Balik