Contact Siurang!Kami suka layan cerita mu

10 Alasan kenapa Kau Belum Naik Kinabalu

Biasanya kalau ada urang dari negeri lain atau pun kawan kawan dari oversea tanya.. “kau sudah sampai puncak Kinabalu?” Kalau 2 tahun lepas saya akan cakap “belum lagi tapi..” lepas tu saya berabis harap yang perbualan kami tu betukar topik. Saya benci betul bah kalau kena situasi macam tu masa dulu. Tapi Sekarang sudah naik sampai puncak buli la sudah tambirang sikit.

Tapi bagi kamurang yang masih lagi dalam situasi macam saya sebelum naik Kinabalu tu sini saya kasi ajar kamu sikit alasan supaya senang sikit hidup kamu bila kamurang kena tanya balik-balik.

 

1. Belum Ada Masa

Buli juga pakai ni. Cakap saja kau sekarang sudah naik pangkat jadi tanggungjawap pun makin besar dan banyak lagi yang mau diurus sebab sudah ada jawatan baru.

2. Mau Bertunang

Siapa la bah mau halang kalau memang mau tunang kan? Tapi ni alasan kalau kena ajak naik Kinabalu kena hati-hati. Kalau urang yang sama kamu kasi tau dua kali macam ketara tombirang sudah.

3. Tua Sudah bah

Ini alasan biasa juga urang pakai supaya dapat mengelak daripada terpaksa kasi terus tu perbualan pasal mau naik Kinabalu. Tapi mau jaga-jaga sikit sebab ada juga urang yang umur 80 tahun sudah sampai puncak Kinabalu.

4. Mau Kahwin

Ini macam ada kaitan juga sama yang alasan #2. Buli juga pakai sebagai alasan lanjutan kalau kau pernah kena tanya dan alasan yang dibagi ialah sebab bertunang. Nah mau kahwin kan takkan sibuk mau naik Kinabalu lagi. Banyak bah persediaan tu.

5. Jaga Budak

Kalau betul-betul kau ada anak ngam juga ni alasan lah sebab sangat kukuh. Tambah lagi kalau anak masih baby trus ndak sudah kawan kau paksa-paksa kau mau naik Kinabalu tu. Tapi tu masa saya naik Kinabalu salah satu team kami ibu yang ada anak baru berapa bulan jak. Tabah dia.

6. Belum Fit

Anduu bah kasian. Ya lah. Kalau baru naik 2 step tangga sudah kena rehat dan minum milo ping 2 gelas mana la bulih sampai puncak nih. Lagipun alasan awal-awal pun memang ‘tiada masa’ bah apa lagi teda masa mau buat sedikit training ka apa ka lah.. kenen

7. Tiada Kawan

Sebenarnya sejak sekolah lagi kena bawa kawan tapi time tu sibuk mau mengurat study. Bila sudah start kerja kawan-kawan lain ada yang sudah tiga kali naik tapi kau masih lagi tidak naik-naik Kinabalu. Yang sebetulnya bukan pasal teda kawan tapi sebab semua kawan yang ko kenal semua sudah naik. Ha ha..

8. Takut Pacat

Memang ada juga dingar cerita pasal ada pacat masa on the way naik tu. Tapi dari pengalaman kawan-kawan dan juga sendiri, belum lagi ada kes pacat sampai beratus malakat di pantat. Tapi kemungkinan nya tetap ada. Bah hutan bah tu. Tapi jarang pula dingar urang mati pasal kena gigit pacat.

9. Takut Tinggi

Naik Kinabalu ni bukan macam naik tangga mau kasi pasang lampu ‘bob’. Bukan juga bejalan di lereng gunung yang buli nampak gaung dalam. Di puncak saja tu ada gaung itupun ada safety zone dia. Tapi apa buli buat la kan, kalau takut tinggi asal tau tempat tu tinggi tetap tidak dapat pigi juga kali.

10. Mamaku Marah

Ini memang tidak buli main-main. Kalau Mama sudah cakap jangan, biasanya dia betul la tu. Mungkin memang dia tau kalau kau naik gunung ada kemungkinan kau jatuh mati tehantuk kepala di batu telanggar kaki sendiri walau pun time tu jalan memang rata sebab mama kau mimang tau perangai kau macam mana.

 

Kesimpulan nya, alasan memang banyak. Tapi kalau hati memang betul-betul mau pigi, walau apa pun ada halangan saya rasa kita akan cari juga cara supaya tercapai. Dari kita saja bah tu.

Surindi

Sumandak Dusun yang suka makan tarap sama bambangan :) Tapi kalau durian sia lari jauh-jauh. Selain menulis di sini, saya buat bisnis Items Untuk Baby

24 Comments
  1. UncleKolos
    • Kay Kastum
    • PikaBoo
    • Avatar
  2. Avatar
  3. Avatar
    • Surindi
  4. PikaBoo
  5. Avatar
  6. Avatar
  7. Avatar
  8. Avatar
    • Avatar
  9. Avatar
  10. Avatar

Bah. Apa komen kau?

Your email address will not be published. Required fields are marked *